Statut Młodzieżowego Domu Kultury w Chorzowie
1. Młodzieżowy Dom Kultury w Chorzowie jest publiczną placówką oświatowo- wychowawczą wychowania pozaszkolnego z siedzibą przy ulicy Lompy 13.
2. Organem prowadzącym Młodzieżowy Dom Kultury jest Gmina Chorzów.
3. Organem nadzorującym Młodzieżowy Dom Kultury jest Śląskie Kuratorium Oświaty w Katowicach.
4. Młodzieżowy Dom Kultury realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, profilaktyczne, prozdrowotne, sportowe i rekreacyjne przez:
a) prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
− rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
− kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,
− kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu kraju i innych kultur,
− przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
b) organizowanie:
− imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, festiwali,
− wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,
− działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym,
c) realizowanie programów edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych.
5. Młodzieżowy Dom Kultury może realizować zadania poza swoją siedzibą.
6. Młodzieżowy Dom Kultury współpracuje z rodzinami wychowanków, szkołami, innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym poprzez organizowanie i współorganizowanie imprez, udostępnianie pomieszczeń oraz sprzętu Młodzieżowego Domu Kultury.
7.1. Organami Młodzieżowego Domu Kultury są:
a) dyrektor
b) rada pedagogiczna
c) rada rodziców
d) samorząd wychowanków
7.2. Kompetencje dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury:
a) Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w szczególności:
− kieruje działalnością Młodzieżowego Domu Kultury i reprezentuje go na zewnątrz,
− sprawuje nadzór pedagogiczny,
− sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
− realizuje uchwały Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
− dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Młodzieżowego Domu Kultury zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną Młodzieżowego Domu Kultury i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Młodzieżowego Domu Kultury,
− wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
− współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
b) Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury może, w drodze decyzji, skreślić z listy wychowanków w przypadkach określonych w statucie Młodzieżowego Domu Kultury. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
c) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych
w Młodzieżowym Domu Kultury nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
d) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
− zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Młodzieżowego Domu Kultury,
− przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Młodzieżowego Domu Kultury,
− występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Młodzieżowego Domu Kultury.
e) Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną Młodzieżowego Domu Kultury, Radą Rodziców i samorządem uczniowskim.
7.3. Kompetencje Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury:
a) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
− zatwierdzanie planów pracy Młodzieżowego Domu Kultury,
− podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Młodzieżowym Domu Kultury,
− ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Młodzieżowego Domu Kultury,
− podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.
b) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
− organizację pracy Młodzieżowego Domu Kultury, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
− projekt planu finansowego Młodzieżowego Domu Kultury,
− wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień,
− propozycje dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
c) Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Młodzieżowy Dom Kultury oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny
w porozumieniu z organem prowadzącym Młodzieżowy Dom Kultury uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
7.4. W Młodzieżowym Domu Kultury może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków wybieranych w każdej stałej formie zajęć.
a) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Młodzieżowego Domu Kultury.
b) Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury i dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Młodzieżowego Domu Kultury.
c) W celu wspierania działalności statutowej Młodzieżowego Domu Kultury Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.
7.5. W Młodzieżowym Domu Kultury działa samorząd wychowanków, zwany dalej „samorządem”.
a) Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie Młodzieżowego Domu Kultury.
b) Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym
i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
c) Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Młodzieżowego Domu Kultury.
d) Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Młodzieżowego Domu Kultury, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków, takich jak:
− prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem, stawianymi wymaganiami,
− prawo do organizacji życia w Młodzieżowym Domu Kultury,
− prawo redagowania i wydawania gazetki Młodzieżowego Domu Kultury,
− prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami
i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
− prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
8.1. W Młodzieżowym Domu Kultury są organizowane zajęcia stałe, okresowe
i okazjonalne, wynikające z potrzeb środowiska lokalnego.
8.2. Zajęcia stałe (koło, zespół) są organizowane w grupach liczących co najmniej 12 wychowanków, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo.
9.1. Godzina zajęć stałych trwa 45 minut.
9.2. Za zgodą organu prowadzącego Młodzieżowy Dom Kultury liczba wychowanków może być niższa niż liczba określona w ust. 1.
9.3. Ze stałych form zajęć mogą być tworzone w Młodzieżowym Domu Kultury pracownie i działy.
9.4. Organizację zajęć stałych określa tygodniowy plan zajęć Młodzieżowego Domu Kultury.
10.1. W Młodzieżowym Domu Kultury zatrudniani są nauczyciele do prowadzenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz pracownicy administracji i obsługi.
10.2Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczno – wychowawcze
z wychowankami i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków.
10.3. Do zadań nauczyciela zatrudnionego w Młodzieżowym Domu Kultury należy;
− kształtowanie, ujawnianie i rozwijanie zainteresowań wychowanków
− pogłębianie i rozszerzanie wiedzy wychowanków
− stwarzanie warunków do rozwoju psychofizycznego młodzieży szczególnie utalentowanej w różnych dziedzinach
− utrzymywanie stałych kontaktów ze szkołami i rodzicami wychowanków
10.4. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników Młodzieżowego Domu Kultury określają odrębne przepisy.
11.1 Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów, kierowników działów i kierowników pracowni.
11.2 Obowiązki i kompetencje kierowników działów i pracowni określa dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury, w szczególności do ich zadań należy organizowanie i kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą działu lub pracowni.
12.1 Wychowankami Młodzieżowego Domu Kultury mogą być dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz młodzież ucząca się.
12.2. Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz młodzież ucząca się mogą być uczestnikami zajęć stałych (koło, zespół).
12.3.Wiek uczestnika zajęć okresowych (zajęcia feryjne, warsztaty)
i okazjonalnych (koncerty, dyskoteki, imprezy tematyczne, festyny) uzależniony jest od specyfiki organizowanego działania.
12.4. Uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne.
13. Młodzieżowy Dom Kultury w czasie trwania zajęć stałych, okresowych
i okazjonalnych zapewnia swoim wychowankom bezpieczeństwo, w tym ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
14.1. Rekrutacja do kół i zespołów na dany rok szkolny odbywa się do
15 września.
14.2. Po 15 września przyjęcia do stałych form zajęć mogą być dokonywane za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia.
15.1. Wychowanek Młodzieżowego Domu Kultury ma prawo do:
a) życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
b) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
c) uczestnictwa w imprezach, warsztatach, festiwalach, koncertach, plenerach, wycieczkach.
15.2. Wychowanek ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych
w statucie i regulaminach Młodzieżowego Domu Kultury, zwłaszcza dotyczących:
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach,
b) przestrzegania zasad Kultury,
c) okazywania szacunku nauczycielom i innym pracownikom Młodzieżowego Domu Kultury
d) okazywania szacunku wszystkim uczestnikom zajęć.
15.3. W przypadku naruszenia praw dziecka w Młodzieżowym Domu Kultury rodzic lub opiekun prawny może złożyć skargę do dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury.
15.4. Wobec wychowanków mogą być stosowane następujące kary:
a) upomnienie ustne przez nauczyciela prowadzącego zajęcia,
b) upomnienie pisemne z powiadomieniem rodziców,
c) upomnienie pisemne z powiadomieniem rodziców i szkoły,
d) skreślenie z listy wychowanków przez dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury na wniosek nauczyciela, po podjęciu uchwały Rady Pedagogicznej w przypadku szczególnych wykroczeń dyscyplinarnych.
15.5. Wychowanek może otrzymać nagrodę za szczególne osiągnięcia
w reprezentowaniu placówki w postaci:
a) listu gratulacyjnego,
b) dyplomu uznania,
c) nagrody rzeczowej.