Organami Młodzieżowego Domu Kultury są:

a.       Dyrektor

b.      Rada Pedagogiczna

c.       Rada Rodziców

d.      Samorząd Wychowanków

 

1)             Kompetencje Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury:

a.       Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w szczególności:

   kieruje działalnością Młodzieżowego Domu Kultury i reprezentuje go na zewnątrz,

   sprawuje nadzór pedagogiczny,

   sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

   realizuje uchwały Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

   dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Młodzieżowego Domu Kultury zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną Młodzieżowego Domu Kultury i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Młodzieżowego Domu Kultury,

   wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

   współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

b.      Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury może, w drodze decyzji, skreślić z listy wychowanków w przypadkach określonych w statucie Młodzieżowego Domu Kultury. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Wychowanków.

c.       Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Młodzieżowym Domu Kultury nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

d.      Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

   zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Młodzieżowego Domu Kultury,

   przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Młodzieżowego Domu Kultury,

   występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Młodzieżowego Domu Kultury,

   określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Młodzieżowego Domu Kultury,

   administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem i na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa.

e.      Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną Młodzieżowego Domu Kultury, Radą Rodziców, Samorządem Wychowanków i zakładowymi organizacjami związkowymi.

2)      Kompetencje Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury:

a.       Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

   zatwierdzanie planów pracy Młodzieżowego Domu Kultury,

   podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Młodzieżowym Domu Kultury,

   ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Młodzieżowego Domu Kultury,

   podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.

b.      Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

   organizację pracy Młodzieżowego Domu Kultury, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

   projekt planu finansowego Młodzieżowego Domu Kultury,

   wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

   propozycje Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

c.       Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, które są niezgode z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Młodzieżowy Dom Kultury oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym Młodzieżowy Dom Kultury uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

 

3)      W Młodzieżowym Domu Kultury może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków wybieranych w każdej stałej formie zajęć.

a.       Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Młodzieżowego Domu Kultury

b.      Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury i Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Młodzieżowego Domu Kultury.

c.       W celu wspierania działalności statutowej Młodzieżowego Domu Kultury Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.

4)      W Młodzieżowym Domu Kultury działa Samorząd Wychowanków, zwany dalej „samorządem”.

a.       Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie Młodzieżowego Domu Kultury.

b.      Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.

c.       Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Młodzieżowego Domu Kultury.

d.      Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej Młodzieżowego Domu Kultury, oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Młodzieżowego Domu Kultury, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków, takich jak:

   prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem stawianymi wymaganiami,

   prawo do organizacji życia w Młodzieżowym Domu Kultury,

   prawo redagowania i wydawania gazetki Młodzieżowego Domu Kultury,

   prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,

   prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.